Schwalbe Marathon Mondial – první dojmy

Nejsem žádný závodník. Jezdím si na kole jen tak pro radost, kam mě zrovna vítr zavane, ať už jsou to silnice v rodném Polabí, dlažební kostky ve Vodičkově ulici nebo třeba kamenitá cesta na Ještěd. Od svého kola proto očekávám, že bude univerzální a že poslouží dobře v jakémkoliv terénu a počasí – byť za cenu hmotnosti a rychlosti, klidně i občasného nepohodlí.

A to samé tím pádem očekávám od plášťů.

Až do ledna jsem přibližně rok jezdil na cross-country pláštích Author Trail Master. Za sucha a v lehkém terénu jsem s nimi byl spokojený (na štěrku jsem si připadal jak Slovenská strela), na asfaltu jsem díky nim sice neslyšel projíždějící auta, ale jet se na nich dalo. Zato problém přišel v mokru – kdykoliv jsem vjel na mokrou silnici, měl jsem pocit, že mi přední kolo plave a ve vyšších rychlostech jsem se necítil ani trochu bezpečně. S odolností to taky nevypadalo nijak zázračně, i když jsem kupodivu nikdy nepíchnul. Pro nadcházející sezónu jsem se tedy rozhodl pláště raději vyměnit.

Moje požadavky byly poměrně jednoduché: rychlé na asfaltu, bezpečné za mokra, použitelné v lehčím terénu, “neprůstřelné” a s takovou výdrží a odolnosí, abych se s nimi nebál jet třeba až na Nordkapp. Neřešitelný problém nebo příliš velký kompromis, říkáte?

Myslel jsem si to samé. Nakonec jsem se ale rozhodl pořídit si pláště Schwalbe Marathon Mondial (Evolution line, 26″x2.00). Patří do řady cykloturistických expedičních plášťů Marathon, jsou pokračováním legendárního modelu Marathon XR a výrobce uvádí dobré jízdní vlastnosti prakticky na všech typech povrhu, za sucha i za mokra, a vysokou výdrž i ochranu proti píchnutí. Užitečným bonusem jsou pak reflexní pruhy po obvodu pláště.

Pláště Schwalbe Marathon Mondial

Pláště Schwalbe Marathon Mondial

Jak se na nich jezdí? Jaké jsou mé první dojmy po cca 300 km, kdy jsem vyzkoušel snad všechny typy povrchů, na které může běžný cyklista narazit?

  • Rychlost na silnici je vesměs průměrná. Mám sice pocit, že mě víc než pláště brzdí vítr (narozdíl od Trail Masterů), a možná jedu o kilometr, dva nebo tři za hodinu rychleji, ale předělat bajka na silničku s nimi moc nejde :)
  • Jsou tiché. Kolo mi už nevydává na asfaltu zvuk připomínající rozjetý traktor.
  • Výborně drží na mokrém asfaltu. Prudčí zabrždění nepředstavuje prakticky žádné nebezpečí smyku, stejně tak jízda v náklonu.
  • Ani dlažební kostky, ani mokré kočičí hlavy nepředstavují žádný problém. Cítím se o dost bezpečněji.
  • Dá se s nimi bez problémů jet i v lese, po štěrku nebo po polňačce, i za mokra skrz bláto a kaluže.
  • V hodně hlubokém blátě se rychle zanesou, podkluzují a ustřelují.
  • Na uježděném sněhu drží obstojně, v hlubší břečce podkluzují, ale jet se celkem dá. Hladký led jsem raději moc nezkoušel.
  • Ve vzorku docela často zůstává bláto a drobné kamínky, které pak při jízdě na asfaltu nepříjemně cvakají.
  • Ve verzi 2.0″ jsou dost široké na to, aby se s nimi nedalo zapadnout do tramvajových kolejí. Za sucha na kovu nekloužou, v mokru jsem na nich přes tramvajové koleje ještě nejel, ale byl bych raději opatrný.
  • Zatím jsem nepíchnul :)

Update 11. 8. 2013:

  • Po necelém roce používání a odhadem 2000 km pláště nejeví žádné známky opotřebení.
  • Na mokrých tramvajových kolejí kloužou jako jakékoliv jiné pláště. Důkladně vyzkoušeho, bohužel.
  • Pořád jsem nepíchnul :)

Pokud podobně jako já hledáte univerzální pláště pro každou příležitost, případně i pro překonávání delších vzdáleností na kole, Schwalbe Marathon Mondial můžu vřele doporučit. Po několika zimních vyjížďkách převážně na silnicích a v lehčím i městském terénu jsem s nimi rozhodně spokojený. Jedinou nevýhodou je jejich cena – držím se však zásady, že “nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci” a zatím se zdá, že se mi investice do těchto Marathonů z dlouhodobého hlediska rozhodně vyplatí.

Na závěr přidávám pár užitečných odkazů:

Advertisements

One comment

  1. Lea

    Citace: Ve verzi 2.0″ jsou dost široké na to, aby se s nimi nedalo zapadnout do tramvajových kolejí.
    Odpověď: já mám tuším ty stejné nebo velmi pláště ve stejné šíři a věř mi, do tramvajových kolejí se mi už zapadnou povedlo. Právě že jsou tak tlusté, přední kolo tam zapadlo, šprajclo se a já vystřelila z kola pár metrů před něj a rozpleskla se jak žába.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s