Tipy na náročnější výlety v okolí Prahy

Výšlapy do hor, dlouhé pochody a dálkové turistické trasy mají jednu společnou vlastnost: potřebujete na ně slušnou fyzičku a jistou dávku tréninku, abyste si je užili. Pokud jste však z Prahy a okolí (nedejbože ze zcela rovného Polabí), odkud trvá cesta do nejbližších hor přes dvě hodiny, možná občas řešíte podobný problém jako já – kde v rozumné vzdálenosti od hlavního města efektivně trénovat fyzičku a vytrvalost.

Vybíhat celý den v kuse eskalátory na Náměstí Míru asi nebude to pravé. Pokusil jsem se tedy raději sestavit několik smysluplných tras a tipů na náročné výlety v okolí Prahy. Společným rysem je větší vzdálenost, kopcovitý terén a dobrá dostupnost vlakem nebo autobusem. A protože nejen chůzí do kopce je člověk živ, jsou tyto trasy vedené přes nejrůznější zajímavá místa, památky, vyhlídky a zapomenutá zákoutí se zvláštní atmosférou.

Upozornění: uvedené trasy nejsou vhodné pro rodinné výlety s dětmi, ani nepříliš trénované turisty. Slovo náročné je myšleno skutečně vážně.

Podél Berounky do Prahy

Svezte se vlakem do Králova Dvora (s přestupem v Berouně) a od nádraží se vydejte po zelené skrz město na severozápad na kopec Děd s rozhlednou. Po modré seběhněte z kopce dolů až na kraj Berouna, k rozcestí U Studánky, ale místo pokračování do centra města se napojte na žlutou značku, odbočte doleva a přijdete si pár výškových metrů při stoupání na kopce Brdatka a Ostrý. Na rozcestí Beroun – chaty se pak napojte na červenou a projděte přes město až k nádraží.

Svatý Jan pod Skalou

Od nádraží pokračujte po červené skrz průmyslovou zónu na sever k Berounce. Po železničním mostě přejděte řeku a na kraji Berouna-Závodí (u velkého parkoviště) odbočte doprava do lesa. Dlouhým stoupáním po červené se dostanete k rozcestí Dub na Herinkách, odkud sejděte do Svatého Jana pod Skalou.

Ve Svatém Janu si nenechte ujít vyhlídku na skále, která leží 200 metrů nad vesnicí a na kterou vede červená turistická značka. Z vyhlídky se vraťte po stejné cestě dolů, ale těsně před klášterem zatočte doleva a pokračujte roklí a lesem k rozcestí Propadlé vody. Odsud běžte pořád po červené, okolo Bubovických vodopádů a Kubrychtovy boudy až na Karlštejn.

Bubovické vodopády

Projděte okolo hradu a běžte dál po červené do kopce, lesem a přes pole do vsi Mořinka. Z Mořinky pokračujte dolů z kopce do Karlického údolí (můžete si trochu zajít po silnici ke zřícenině hradu Karlík) a pak zase do kopce, do Vonoklas (kde můžete ocenit kvalitní moderní architekturu).

Ve Vonoklasech na návsi se napojte na modrou turistickou značku a sejděte do údolí k Trouslíkovu mlýnu a do Třebotova. Z Třebotova pak běžte po zelené až na rozcestí Sulava, kde se napojte zpět na červenou, která vás dovede do Radotína na vlak.

Pozn.: Tato trasa je inspirována letošním ročníkem Pražské stovky. Díky, Olafe :)

Trasa: Králův Dvůr → Děd → Brdatka → Beroun → Sv. Jan pod Skalou → Karlštejn → Vonoklasy → Třebotov → Praha-Radotín
Vzdálenost: 44 km
Stoupání: 1500 m
Mapa: http://mapy.cz/s/90TP, KČT 36 – Okolí Prahy západ
Cesta tam: vlak z Hl. n. do Králova Dvora (přestup v Berouně)
Cesta zpět: vlak z Radotína na Hl. n.

Svatojánské proudy a Posázavská stezka

Na Smíchově sedněte na autobus a dojeďte do Štěchovic. Po modré značce se z náměstí vydejte směrem na jih k vodní elektrárně a na konci města zatočte nahoru do lesa. Po strmém svahu nad Vltavou dojděte až k rozcestí Pod Strání, kde se napojte na zelenou, a pokračujte po břehu Vltavy přes trampskou osadu Ztracenka a okolo slavných Svatojánských proudů. Následující úsek cesty, až do začátku chatové osady v Třebenicích, patří k nejhezčím místům v okolí Prahy.

Svatojánské proudy

V Třebenicích, až budete nadohled od hráze Slapské přehrady, zatočte doprava po schodech do stráně, napojte se na modrou a projděte skrz vesnici k Slapské přehradě. Po hrázi, odkud je pěkný výhled na okolní kopce, přejděte Vltavu a za první zatáčkou odbočte po modré nahoru do kopce. Projděte skrz vesnici Rabyně a do údolí k rozcestí Pexův luh, kde je trampská osada. Po žluté pokračujte na sever po proudu potoka, u soutoku se pak dejte doprava proti proudu druhého potoka a dojděte do Teletína. V okolí Teletína je bohužel špatné turistické značení a dá se tu jednoduše zabloudit, ale o to bude cesta dobrodružnější.

Z Teletína běžte po silnici na sever, ale hned na první křižovatce za vesnicí odbočte doleva a pokračujte přes louky a pastviny přímo rovně na západ k Vltavě – na slavnou vyhlídku Máj. Z vyhlídky pokračujte opět po žluté na sever přes louky a lesy a přes rokli Krňanského potoka ke Třebšínu a k Smetanově vyhlídce. Z této vyhlídky se dejte po žluté přes hlavní silnici do Třebšína.

Smetanova vyhlídka

V Třebšíně se napojte na zelenou a přes vrch Medník přejděte do údolí Sázavy. Od rozcestí na kraji Pikovic sledujte červenou značku a běžte proti proudu Sázavy po tvz. Posázavské stezce, na které je několik pěkných vyhlídek, dokud nedorazíte do Kamenného Přívozu. Tam přejděte po mostě Sázavu a po zelené pokračujte okolo viaduktu Žampach k nádraží v Jílovém a odsud dál až do centra Jílového na náměstí, odkud jezdí každou chvíli autobus do Prahy na Budějovickou.

Trasa: Štěchovice → Svatojánské proudy → Třebenice →  Teletín → Vyhlídka Máj → Smetanova Vyhlídka →  Medník → Kamenný Přívoz → Jílové u Prahy
Vzdálenost: 42 km
Stoupání: 1300 m
Mapa: http://mapy.cz/s/90UY, KČT 40 – Benešovsko a Dolní Posázaví
Cesta tam: bus Smíchovské nádraží – Štěchovice
Cesta zpět: bus Jílové u Prahy – Budějovická, případně vlak z Jílového

České středohoří

Svezte se vlakem do Lovosic, tam sedněte na motorák a vystupte v Radejčíně. Běžte po silnici na jih, po zelené značce, až do vesnice Kletečná pod stejnojmenou horou. Na severním úpatí zalesněného kopce pokračujte po zelené vedoucí po vrstevnici k rozcestí Paškapole – hájovna, kde přejděte rušnou silnici I. třídy. Z rozcestí běžte po žluté na další rozcestí Nad Velemínem, napojte se na modrou značku a úvozem vystoupejte na vrchol Milešovky, nejvyšší hory Českého středohoří, kde je restaurace a meteorologická stanice s rozhlednou.

Výhled z Milešovky za inverze

Z Milešovky pokračujte strmým klesáním dolů po modré opačným směrem, nejdřív k rozcestí Pod Milešovkou a pak do vsi Čemčice, ze které po asfaltové cestě vystoupejte k rozcestí Pod Březinou a pak do sedla mezi vrcholy Pařezem a Klečí. Odsud běžte po panelové silnici opět dolů lesem do vesnice Lukov.

Z Lukova se vydejte po červené po hlavní silnici směrem na západ do Štěpánova, kde se zatočte doleva, na jih, a za vesnicí odbočte doprava ze silnice do lesa pod kopcem Hradišťany. Po červené se dostanete na Hradišťany, druhý nejvyšší (i když poněkud plochý) vrchol Českého středohoří, na kterém se nachází zbytky pravěkého hradiště a přírodní rezervace Hradišťanská louka.

Z Hradišťan se pak vraťte nejdříve zpět dolů po stejné cestě, ale od rozcestí Baková – hájovna běžte dál po žluté do vesnice Lhota, kde se napojíte na další červenou. Po červené vystoupejte do selda na západní straně Lipské hory (ze sedla vede neznačená pěšina na skalnatý vrchol, odkud je pěkný výhled). Obejděte horu lesem po severní straně a přes pole sejděte do malé vsi Medvědice. Po silnici pak běžte do Kocourova a odsud po modré okolo parkoviště na kopec na zříceninu hradu Ostrý, ze kterého je krásný výhled do celého Středohoří.

Pohled na Milešovku z hradu Ostrý

Z Ostrého sejděte dál po modré nejdřív lesem a pak přes pole do Března a na rozcestí Režný Újezd, od kterého už dobře uvidíte poslední kopec – Lovoš. Tam se napojte na žlutou, která vás převede přes dálnici D8 a dovede do lesa na úpatí Lovoše. Na rozcestí Lovoš – rozcestí se opět připojte na modrou a pokračujte až na vrchol hory, kde je vyhlídková plošina a chata KČT s restaurací.

Z Lovoše pak sejděte po zelené dolů do Lovosic na vlak zpět do Prahy.

Poznámka: na trase je poměrně dost asfaltových úseků (odhadem 40 – 50%). Bohužel, takové je České středohoří – zajímavou cestu bez asfaltu tu jde jen stěží vymyslet.

Trasa: Radejčín → Kletečná →  Milešovka → Lukov → Hradišťany → Lhota (+ Lipská hora) → Ostrý →  Lovoš → Lovosice
Vzdálenost: 47 km
Stoupání: 1500 m (+ 100 m Lipská hora)
Mapa: http://mapy.cz/s/90SO, KČT 10 – České středohoří – západ
Cesta tam: rychlík z Hl. n. do Lovosic + osobák do Radejčína
Cesta zpět: rychlík z Lovosic na Hl. n.

Další nápady a závěr

Kromě výše uvedených tras se můžete inspirovat i těmito nápady:

• Jednodenní přechod Hřebenů od Hořovic až na Zbraslav. Celá trasa má asi 60 km, bohužel kromě Plešivce na ní není žádné náročnější stoupání (dohromady asi 1000 m). Na Hřebenech je navíc dost asfaltu, ale dalo by se mu pravděpodobně vyhnout, pokud hlavní hřeben několikrát opustíte (např. sejdete do Dobříše) – tím možná i přidáte kýžené výškové metry.
  • Cesta z Týnce nad Sázavou do Prahy po kopcích podél Sázavy a Vltavy. Pokud to na konci vezmete přes Zvolskou homoli a Závist, dostanete se k 40 km a 1500 nastoupaným metrům.
  • Východní část Českého středohoří (Varhošť, Kalich, Sedlo apod.). Na podobnou trasu se zatím teprve chystám a pravděpodobně na ní půjde snadno nastoupat 2000 m při vzdálenosti okolo 50 km, nevýhodou je však špatná dopravní dostupnost. Do Litoměřic se dá dostat snadno, ale zpět z Úštěku už trvá cesta do Prahy nejméně dvě hodiny.
  • Cesta z Berouna přes Křivoklát do Rakovníku nebo Nového Strašecí. Krásná krajina, málo asfaltu a výborná dopravní dostupnost. Opět by to však chtělo víc kopců.
  • České Švýcarsko, např. trasa z Hřenska do Krásné Lípy. České Švýcarsko je na první pohled už dost z ruky, ale díky hlavní trati do Německa je ve skutečnosti dostupnější než spousta míst mnohem blíž Prahy. A za návštěvu národního parku cesta skoro až do Německa určitě stojí.
  • Ladův kraj a Voděradské bučiny: Cesta pěšky třeba z Benešova do Českého Brodu bude o poznání méně kopcovitá než výše uvedené trasy, ale pěkná krajina a uražená vzdálenost to určitě vynahradí.

Pokud víte o nějaké další zajímavé a smysluplné trase, dejte mi vědět – doplním ji do přehledu.

Přeji vám co nejméně natažených svalů a co nejvíce nastoupaných metrů!

7 comments

1. gabbo

Perfektni seznam, diky moc. Nedavno jsem se pristehoval z Beskyd a mel jsem strach, ze nebude kam chodit.. Davam si do zalozek a nemohu se dockat az nekam vyrazim.

2. Martin

Ahoj! Rozhodně je tu kam jít, v podstatě kdekoliv na jih až západ od Prahy je pěkně. Určitě doporučuju Českej kras a okolí Berouna. A rozhodně Český středohoří. To už je sice trochu dál, ale vlakem do Lovosic / Litoměřic to pořád ještě jde a podle mě je to absolutně “nej” místo, kam se dá z Prahy vyrazit na nějakou túru.

Ještě je fajn Kokořínsko, který jsem v článku nezmínil, ale tam už je trochu horší dopravní dostupnost. Ale vzít to pěšky z Mělníka třeba na Bezděz taky může být výzva :)

3. Martin

Ahoj. Bechyně – Tábor je fajn, taky se mi tam líbilo. Teda aspoň myslím, půlku jsem šel v noci :-) Akorát je škoda, že z Prahy už je to docela daleko…

4. Martin

Ahoj,
    pekne sepsano diky za tipy. Jenk k prvnimu uvedenemu vyletu (podel Berounky do Prahy): ve Sv. Janu je vylozene blbost sestupovat od krizku zpet ke klasteru a pote opet znovu nabirat ztracene vyskove metry nijak zajimavou cestou na Propadle vody. Mnohem lepsi je vzit to z vyhlidky pres Solvayovy lomy (znaceno jako naucna stezka), ktere jsou samy o sobe velmi velmi zajimave, pres jeskyni Arnika. Vzdalenostne je to oproti popsane variante jen maly rozdil, prevyseni je taky mensi a cesta je podle me hezci. Jinak chvalim a dekuji!
    Martin

5. Tereza

Před chvílí jsem na Tvůj blog kápla, zhltla jsem ho jak krupicovou kaši a zítra teda musím někam vyrazit. Děkuji za pečlivost a přehlednost při sepisování!