Máchova cesta

V roce 1832 se známý český spisovatel a básník, Karel Hynek Mácha, vydal na cestu z Prahy do Doks. Část trasy jeho pěší poutě – z Mělníka přes Kokořínsko a Bezděz do Doks – dnes nese název Máchova cesta a je skvělou příležitostí pro dlouhou túru, nebo aktivně strávený víkend v přírodě.

Celá trasa měří necelých padesát kilometrů a nachází se na ní několik hradů, památkových rezervací s lidovou architekturou a bezpočet přírodních zajímavostí a pěkných výhledů do krajiny. Dá se ujít za den, ale mnohem vhodnější je rozdělení do dvou až tří dnů s přenocováním v penzionech či kempech po cestě. Trasa je vhodná i pro rodiny s dětmi.

Hrad Kokořín

Základní informace

Trasa: Mělník → Lhotka → Kokořínský důl → Houska → Žďár → Bezděz → Doksy → Máchovo jezero
Vzdálenost: 44 km (+ možné zacházky 5-10 km)
Mapy: KČT 16 – Mělnicko a Kokořínsko + KČT 15 – Máchův kraj
Trasa on-line: http://mapy.cz/s/974S
Počet dní: 2-3

Popis trasy

Trasa začíná na náměstí v Mělníce a po celou dobu až k Máchovu jezeru v Doksech sleduje červenou turistikou značku (č. E10).

Mělnický zámek nad soutokem Labe a Vltavy

Z Mělníka, kde je pěkné náměstí a zámek, se vydejte nejdřív na sever do městké části Chloumek. Za posledními domy odbočte na východ a sestupte na začátek Kokořínského dolu, do vsi Lhotka, kde si můžete prohlédnout dům vytesaný do skály. První úsek cesty si můžete zkrátit vlakem – cesta do Lhotky vede městskou zástavbou a přes pole a není příliš zajímavá.

Z Lhotky se vydejte po silnici na sever a u přejezdu před nádražím odbočte doprava. Běžte chvíli do kopce po silnici a sledujte červenou značku, která se od silnice asi po půl kilometru odpojí. Po červené podejtěte železniční trať a pokračujte pěkným úsekem mezi skalami, s výhledem na rybníky Lhotka a Štampach v údolí pod vámi. Dál vede cesta údolní nivou mezi mokřady a chvíli po silnici až k vodní nádrži Harasov.

Skalní byt v Lhotce u Mělníka

Od parkoviště u rybníka běžte nejdřív po hrázi (ke skalnímu obydlí před vámi) a pak po stezce na severním svahu nad údolím, s pěkným výhledem na Harasov. Pěšina vás dovede k rozcestí U Grobiána, kde už panuje čilý turistický ruch a kde je několik penzionů a restaurací (natáčel se zde také film Rebelové).

Od rozcestí U Grobiána pokračujte dál na sever pod hrad Kokořín. Je tu parkoviště a opět penziony a restaurace. Na hrad Kokořín se dostanete po modré do kopce, můžete jít na prohlídku nebo vylézt na věž. Pokud půjdete na hrad po silnici, půjdete tunelem.

Olešno

Od rozcestí Kokořín – dolina běžte opět na sever po červené okolo skal a mokřadů až k rozcestí Pokličky, odkud můžete po modré vystoupat ke skalnímu útvaru známému jako Kokořínské pokličky. Od Pokliček pokračujte dál údolím k rybníku Stříbrník, kde se napojte na asfaltovou silnici, až na křižovatku ve vsi Ráj, kde jsou opět k dispozici restaurace a ubytování. Můžete si také zajít po žluté značce do vsi Olešno, která byla vyhlášena vesnickou památkovou rezervací.

Z Ráje běžte po silnici na sever. Po necelém kilometru odbočí červená doprava. Pokračujte kolem pastvin a statku Laka do kopce k rozcestí Pod Drnclíkem a dál až do vsi Houska. V Housce je hrad (doleva po modré), také se můžete na otočku zastavit na rozhledně na Vrátenské hoře (cca 2 km po modré doprava).

Z Housky vede cesta několik kilometrů po asfaltové silnici. Tento úsek by byl poměrně nezajímavý, vesnice Kruh a Žďár jsou však přímo učebnicí lidové architektury. Žďár byl kvůli svým roubeným domům dokonce vyhlášen památkovou rezervací.

Roubenky ve Žďáru

Ve Žďáru odbočte těsně za návsí po úzké silnici doleva, do údolí zařízlého mezi skalami a lemovaného roubenými chalupami jako z pohádky. Pak pokračujte opět na sever, stále po červené, přes silnici a pole k rozcestí Žďárský les. Po široké lesní cestě dorazíte k podchodu pod železniční tratí a o chvíli později budete muset přeběhnout frekventovanou silnici I. třídy (úsek je však poměrně přehledný). Od silnice začíná táhlé stoupání do pohradí Bezdězu.

Samotný hrad Bezděz neleží sice na červené turstické trase, ale cesta na něj je dobře označená a nelze ji minout. Výšlap na kopec po křížové cestě i prohlídku zříceniny lze více než doporučit, rozhodně stojí za to.

Křížová cesta na Bezděz v mlze

Z pohradí Bezdězu je to k cíli už jen několik kilometrů. Pěkným lesem pokračujte na západ až do Doks. U rozcestí Doksy – tur. ubytovna odbočte doleva přes železniční trať a po chvíli dorazíte na náměstí. Od náměstí je to už jen kousek k nádraží a slavnému Máchovu jezeru, které se dá považovat za symbolický konec trasy.

Turistické atrakce a zajímavosti na trase

Mělník – je tu pěkné historické centrum, zámek s výhledem na soutok Labe a Vltavy a na Říp. Můžete tu ochutnat víno z místních vinic.

Lhotka – skalní byt – ve vsi Lhotka se nachází několik obydlí vytesaných do pískovcových skal. Jeden z nich je přístupný s krátkou komentovanou prohlídkou. Skalní byt se nachází na žluté turistické značce.

Kokořínský důl – dlouhé údolí říčky Pšovky zařízlé mezi pískovcovými skalami, kterým vede Máchova cesta cca 15 km v úseku z Lhotky do Ráje. V údolí se nachází několik rybníků, mokřady a nivy a spoustu pěkných skal a vyhlídek.

Hrad Kokořín – hrad ze 14. století zrekonstruovaný do novogotické podoby. Je možné jít na krátkou prohlídku a na věž. Poblíž se nachází Máchova vyhlídka s výhledem do Kokořínského dolu a unikátní silniční tunel. Na hrad se dostanete po modré od rozcestí Kokořín – dolina.

Pokličky

Pokličky – skalní útvary připomínající poklice, vzniklé různou odolností hornin vůči erozi. Dostanete se na ně od rozcestí Pokličky, po modré nahoru po schodech.

Olešno – vesnická památková rezervace s typickými roubenými chalupami. Cesta sem vede z Ráje, po žluté.

Hrad Houska – renesančně přestavený gotický hrad, který byl podle legendy postaven na propasti vedoucí až do pekla. Je možné jít na prohlídku. Ze skal nedaleko hradu jsou pěkné výhledy do krajiny.

Vrátenská hora – nachází se zde vysílač s rozhlednou. Vrátenská hora leží mimo Máchovu cestu, ale z Housky jsou to po modré jen 2 km.

Žďár – vesnická památková rezervace. Nejzajímavější je severovýchodní část vsi s roubenkami v pískovcovém kaňonu. Cesta tudy přímo prochází.

Hrad Bezděz z dálky

Bezděz – zřícenina hradu z 13. století na stejnojmenném kopci. Na hrad vede křížová cesta, je možné jít na prohlídku s průvodcem a na věž, odkud jsou za hezkého počasí nádherné výhledy do okolní krajiny.

Doksy – historické centrum, zámek (bohužel nepřístupný) a památník K. H. Máchy (muzeum). Na severním okraji města leží známé Máchovo jezero, které není třeba představovat.

Rozdělení trasy a ubytování

Pokud jste trénovaní, Máchovu cestu zvládnete ujít za den (ostatně sám K. H. Mácha prý ušel denně až 60 km). Rozdělení cesty do dvou až tří kratších etap vám však umožní volnější tempo a prohlídku památek a zajímavostí po cestě.

Trasa není nijak technicky náročná. Většinou vede po lesních cestách, výjimečně po asfaltu. Za dva dny ji zvládnete ujít bez problému, i pokud nemáte žádné zkušenosti s dálkovou turistikou.

Pěšina Kokořínským dolem

Rozdělení do 2 dní:

• Mělník → Ráj – 22 km
  • Ráj → Máchovo jezero – 22 km

Rozdělení do 3 dní:

• Mělník → Kokořín – 17 km
  • Kokořín → Bezděz – 19 km
  • Bezděz → Máchovo jezero – 7 km

Po cestě je dostatek hotelů a penzionů, zejména v Kokořínském dole, okolí Ráje a v Doksech u Máchova jezera. Počítejte však s nutnou rezervací předem.

V Kokořínském dole je také kemp, kde se můžete ubytovat za příznivou cenu v chatkách nebo ve vlastním stanu.

Doprava

Auto nechte tentokrát doma – bylo by vám na obtíž. Raději jeďte vlakem.

Do Mělníka se dostanete z Prahy Hlavního nádraží přes Všetaty, kde je potřeba přestoupit. Cesta trvá přibližně hodinu a několikrát denně dokonce jede přímý vlak. O něco rychlejší, i když méně pohodlná, je cesta autobusem z Holešovic.

Náměstí v Doksech

Zpět z Doks je dopravní spojení o něco horší, ale stále použitelné. Několikrát denně se dá jet vlakem s přestupem v Mladé Boleslavi, cesta trvá přibližně dvě hodiny. Občas však na sebe vlaky v Mladé Boleslavi špatně navazují, takže může být rychlejší jet autobusem přes Českou Lípu nebo Dubou.

Kromě Prahy je na oba konce cesty dobré dopravní spojení prakticky z celého Polabí od Kolína až po Ústí nad Labem.

Závěr

Pokud vás myšlenka na putování ve stopách K. H. Máchy zaujala, tak neváhejte a vydejte se na cestu – rozhodně nebudete zklamáni. Přeji vám spoustu zážitků a krásných chvil strávených v přírodě.