Zkušenosti se stanem Jurek AT 1.5

Když jsem přibližně před rokem sháněl nový stan pro své sólo výšlapy a cyklovýpravy, padla volba na model Jurek AT 1.5 – jednomístný dvouplášťový stan samonosné konstrukce s hmotností přibližně 2 kg a cenou okolo tří tisíc korun. A jak se mi stan za rok poměrně častého používání osvědčil?

Jurek AT 1.5 ve Skotsku

Hmotnost, rozměry apod.

Stan Jurek AT 1.5 váží podle výrobce 2050 g. Hmotnost jsem nijak neověřoval, přesto je jasné, že rozhodně nepatří do žádné ultralight kategorie. Vzhledem ke komfortu dvouplášťového provedení a přijatelné ceně to však nelze považovat za nijak zásadní nedostatek – u stanu podobné konstrukce s cenou okolo 3000 Kč a běžné gramáži materiálů ani nelze výrazně nižší hmotnost očekávat.

Rozměry vnitřního stanu jsou 210×90 cm, výška vnitřního stanu je v nejvyšším místě 90 cm. Do stanu se pohodlně poskládám s velkým expedičním batohem nebo cyklobrašnami (batoh / brašny nechávám na boku u nohou). Měřím 175 cm a když stan nepostavím na hodně špatném místě, např. svažitém nebo vypouklém terénu, nemám problém se v něm posadit, pohodlně se převléct apod. (Odhaduji, že mám ještě cca 10 cm rezervu. Při 190 cm už by byl stan nepohodlný.)

Do stanu se leze z boku. Jurek AT 1.5 nemá žádnou předsíňku ani apsidu pro uložení věcí – na bagáž je však místa dostatek uvnitř a mezi vnitřním stanem a tropikem je přece jen několik centimetrů místa, takže např. nepříliš vonící boty je možné nechat venku bez obav, že přes noc zmoknou.

Ve stanu se dá v nouzi i vařit, kvůli malým rozměrům je však potřeba být velice opatrný.

Konstrukce a stavba

Stan má klasickou dvouplášťovou konstrukci s dvěma překříženými pruty umístěnými v prostoru mezi vnitřním stanem a tropikem. Nejdřív se staví vnitřní stan – do ok na podlážce se vloží pruty, střed vnitřního stanu se pomocí bytelného plastového háčku ukotví v místě křížení prutů a zbytek vnitřního stanu se pak vypne pomocí šňůrek omotaných kolem prutů a přichycených k vnitřnímu stanu za menší plastové háčky – viz obrázek.

Jurek AT 1.5 – vnitřní stan

Následně se přes vnitřní stan přehodí tropiko, zahákne se v rozích za konce prutů a pak se stan zakolíkuje. Volitelně je možné na tropiko přivázat šňůry a stan dodatečně ukotvit (šňůry jsou součástí balení, kolíky k nim ovšem z jen těžko pochopitelných důvodů ne).

Stan stojí i bez zakolíkování, to však příliš nedoporučuji. Není pak příliš stabilní a tropiko se může dotýkat vnitřního stanu, což může způsobit kondenzaci vlhkosti. Zakolíkováním stanu se stabilita výrazně zvýší, vzhledem k tvaru zejména v příčném směru.

Pokud vás zajímá rychlost stavby stanu ve špatném počasí, tedy hlavně v dešti, tak nemějte obavy – s trochou tréninku lze čas, kdy je vnitřní stan odkrytý a může do něj napršet, zkrátit na minimum, odhadem 30 s. Do stanu mi při stavbě několikrát napršelo, ale vždy šlo jen o pár kapek vody, které brzy uschly.

Uchycení vnitřního stanu pomocí šňůrek a háčků je rychlé a elegantní, ale má jednu nevýhodu – občas se mi podaří se ve stanu špatně posadit a háček ze šňůry shodit, takže vnitřní stan pak není na jednom nebo dvou místech uchycený, plandá a zdá se být menší.

Odolnost proti větru a dešti

Výrobce udává vodní sloupec tropika 5000 mm a vodní sloupec podlážky 10000 mm. Přiznám se, že přesně nevím, co si mám pod těmito čísly představit a s čím je porovnat, musím však konstatovat, že do stanu mi nikdy nenapršelo, ani v silném větru, a skrz podlážku mi dovnitř také nikdy neprosákla voda, ani na podmáčené zemi nebo tajícím sněhu. Nemám ani pocit, že by se odolnost materiálů proti vodě s odstupujícím časem zhoršovala.

Horší je to s odolností proti větru, kterou považuji za jediný zásadnější nedostatek stanu. Vzhledem k tvaru a konstrukci má stan vynikající stabilitu v podélném směru, ale v příčném směru stačí slabší náraz větru, odhadem okolo 50 km/h, a stan se pokládá na bok. Stabilitu lze zvýšit použitím šňůr, ale stejně příliš si nedovedu představit, že by stan vydržel například vichřici. (Na druhou stranu, vzhledem k tomu, jak je stan úzký, tak ho lze při nárazech větru poměrně dobře podržet a “ukotvit” vlastním tělem zevnitř – vůbec se však nevyspíte.)

Stan Jurek AT 1.5 je výrazně podlouhlý, což snižuje jeho stabilitu

Balení a skladnost

Stan se dodává v kompresním obalu s uzavíráním na způsob lodního vaku, udávané rozměry balení jsou 51 cm na délku krát 15 cm průměr. Vzhledem k segmentům prutů, které jsou dlouhé 50 cm, není menší balení ani možné.

Takto sbalený stan vozím občas jen na nosiči na kole. Když však vyrážím na trek s batohem na zádech, tak z obalu vyndám pruty (připnu je vně batohu ke karimatce), kolíky (dám je do některé z postraních kapes) a když vnitřní stan a tropiko do obalu pořádně napěchuji, tak se dostávám na rozměry malého letního spacáku a stan se bez problémů vejde dovnitř do batohu. Viz fotografie níže.

Stan Jurek AT 1.5 zabalený bez prutů a kolíků

Při tomto způsobu balení navíc není nutné jednotlivé díly stanu nijak pečlivě skládat – prostě stačí vnitřní stan i tropiko do obalu nějak napěchovat a pak jen zarolovat obal a dotáhnout kompresní popruhy.

Ostatní

Stan má na tropiku dva větrací otvory, které doporučuji nechávat otevřené – výrazně snižují kondenzaci vlhkosti na vnitřní straně tropika. Ani se zavřeným větráním se však stan nijak výrazně nezapařuje – v tomto ohledu je na tom podobně jako prakticky každý jiný dvouplášťový stan.

Vyrábí se pouze v tmavě zelené barvě (“lesní zelená”).

Stan poměrně rychle schne – na slunci je suchý odhadem za 15 minut.

Mám pocit, že stan je ušitý kvalitně. Nikde se nic nepáře, netrhá, nikde není nic přišito špatně nebo ledabyle. Celkově mám pocit, že jde o dobře provedenou řemeslnou práci a že Jurek rozhodně kvalitu svých výrobků nešidí.

Shrnutí

Klady

  • Komfort a dostatek místa pro jednu osobu a batoh nebo jinou bagáž.
  • Malé prostorové nároky (210×90 cm) – stan je možné postavit prakticky kdekoliv.
  • Dvouplášťové provedení.
  • Samonosná konstrukce.
  • Jednoduchá a rychlá stavba.
  • Zelená barva vhodná pro stanování “na divoko”.
  • Výroba a servis v České republice.
  • Příznivá cena okolo 3000 Kč.

Zápory

  • Špatná stabilita vě větru.
  • Nedostatečná výška vnitřního stanu pro osoby vyššího vzrůstu.
  • Ke šnůrám výrobce nedodává kolíky.

Pokud hledáte jednomístný stan s přijatelnou hmotností a za rozumnou cenu a nebudete se vydávat do příliš extrémních podmínek, můžu Jurek AT 1.5 vřele doporučit. Kromě několika nárazů větru s ním mám jen samé dobré zkušenosti.

Advertisement

10 comments

  1. Pet

    Dobrý den,
    Díky za recenzi.
    Zajímalo by mě . Je stan dostatečně dlouho?
    jste je 175 cm. Můžete spát bez sleepingbag dotýká stranu stanu ?

    děkuji.

  2. Martin

    Ahoj! Ne, spacák se stanu nedotýká, je tam ještě tak 15-20 cm rezerva. Tipnul bych, že stan bude pohodlný tak do 185 cm, pak už možná budeš mít problém se uvnitř posadit.

    Hi! No, the sleeping bag doesn’t touch the tent, there’s about 15-20 cm extra space. I guess the tent will be comfortable up to 185 cm, otherwise you might have troubles sitting inside.

  3. Pet

    Hello,

    Thank you for replying.
    You have used this tent during the summer, after your review, I suppose, How did it perform ?
    It looks like a good tent, simple design and not too light and flimsy.
    Is the colour in your pictures like it is in reality? The green seems slightly blue.
    And one more question, The door of the inner tent, does it have a anit mosquito net?

    Thanks,
    Dobrý den,

    Děkuji za odpověď.
    Použili jste tento stan v létě, poté, co vaše hodnocení, myslím, Jak to provést?
    Vypadá to jako dobrý stan, jednoduchým designem a ne příliš lehký a křehký.
    Je barva vašich snímků, jako je to ve skutečnosti? Zelená se zdá být poněkud modrá.
    A ještě jedna otázka, Dveře vnitřního stanu, to má anit proti komárům?

    Díky,

  4. Martin

    I use the tent all year round and I’ve never had any problems with it. It even survived a few heavy thunderstorms without a single rain drop inside. The design is really simple (keep it simple and stupid), there’s almost nothing to break and you can pitch the tent really quickly. The color is a somewhat bluish (or petroleum), but it looks fine. Yes, the inner tent has an anti-mosquito net.

    The only drawback I can remember is that you have to use the cords when it’s really windy, otherwise the tent might be a little bit unstable. And I’ve never tested the tent in gale-force winds.

    Here are some more photos – https://www.flickr.com/photos/martinmajer/sets/72157642172781845

  5. Pet

    Thanks for the pictures, watching them brings back memories..;-)
    Brilliant design, Strange that there are so few models like this on the market. I m still looking, There is another model, by Fjord Nansen, called the lima. Slightly bigger, with a small abside. I inted to use it for cycling..
    Freestanding is a must. and a small footprint is good too for wildcamping.
    Thanks for the information.

    And the google translation:
    Díky za obrázky, díval se na ně přináší vzpomínky ..;-)
    Brilantní design, Zvláštní, že tam je tak málo modelů, jako je to na trhu. I m stále hledá, tam je další model, a Fjord Nansen, tzv lima. O něco větší, s malým abside. Inted jsem ji používat pro jízdu na kole ..
    Volně stojící je nutností. a malé rozměry je taky dobrý pro wildcamping.
    Díky za informace.

  6. Martin

    I think this one is a good choice. I don’t know Fjord Nansen tents personally, but if you mean the Lima II model, then it seems much more “complicated” and heavier (3 kg vs 2 kg) than this Jurek. Also, Jurek has an exceptional customer service (I just hope they are able to communicate in English), if anything breaks, they can repair it quickly or supply you with spare parts, and as far as I know, the tents are still manufactured in the Czech Republic, not China. Not sure about the shipping to the rest of Europe, but I think they will handle it somehow :-)

  7. Pet

    That is the model I was thinking of. There is a good review on the web
    http://dream-decide-do.blogspot.fr/2013/04/namiot-fjord-nansen-lima-ii-test.html
    and the man is very positif. You say the lima is more complicated than the Atak,
    Both look rather simple to me, which is what I like about both of them. No bulls**t design.
    I think the main difference is that the Lima has sleeves on the flysheet, ‘all in one’, instead of the ‘inner first’ system. Both have one entrance.
    I don’ t know about the quality, but the Lima has the advantage of a small abside, and it is a bit wider, 40 cm.
    Two things I might prefer in the Lima 1) you can use the flysheet only, that means you can unhook the innertent and have enough space to cook inside safely.in bad weather.
    2) the ventilation holes look quite big.

    On the other hand, the Atak can be put up anywhere , which is important when wild camping.
    The Atak comes with alloy poles, The Lima with fiber glass, If you replace the fiber glass with aluminum, I suppose the weight goes down from 3 to 2.5 kg. Which is very reasonable for a cyclist.
    I think I read somewhere they are (still) being made in Polen, but I could be wrong.
    Both tents look good, I intend to use it for a longer cyclingtrips, so weight is not that important..We’ ll see.

  8. Martin

    Oh, I can see. I think the decision you have to make is if you want a tent with exterior pole construction or not. I don’t prefer these types of tents personally (it takes ages to pitch the tent, the poles can freeze in the sleeves, wind resistance is said to be worse etc.), but it’s up to you. Anyway, Jurek AT 1.5 is an good tent and perfect for wild camping, so good luck with your choice!

  9. Pet

    I read good things about Jurek tents. Maybe I should go for the Atak 2…
    Even though I prefer a side entrance. We’ ll see, I still have my Coleman.
    Thanks for giving your opinion.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s